Kontakt
Menu
  • Patenter
    • Dansk patent
    • Europæisk patent
    • Enhedspatent
    • Internationalt patent
    • PCT-Systemet
    • Patentansøgningen
    • Nyhed og adskillelse
    • Patent Pending
    • Patent på software
    • Krænkelse af patent
    • Rettighedstyperne
    • Patentdatabaser
    • Brugsmodeller
    • Prisoversigt
  • Varemærker
    • Dansk Varemærke
    • EU Varemærke
    • Internationalt
      • Kinesisk Varemærke
        • Udfordringer i Kina
      • Norsk Varemærke
      • UK Varemærke
      • US Varemærke
    • Firmanavne
    • Logoer
    • Produktnavne
    • Domænenavne
    • Søg i databaser
    • Mærketyper
    • Vareklasser
    • Vejen til registrering
      • Krav om særpræg
      • Prioritet
    • Når mærket er registreret
      • Brugspligt
      • Overvågning
      • Fornyelse
      • Ændringer af mærket
      • Overdragelse
      • Licensaftaler
    • Krænkelser
      • Indsigelse
      • Ophævelse
  • Design
    • Design i EU
    • Design i Danmark
    • Design i Kina
    • Hague-systemet
    • Bestil designbeskyttelse
    • Ikke-registreret design
    • Krav til nyhed
    • Kopiprodukter
    • Forbud og erstatning
  • Bestil
  • Om os
    • Kontakt os
    • Book møde
    • Privatlivspolitik
    • Handelsbetingelser
    • Cookies

Bestilling

Du har ingen bestillinger.
22. december 2017

Apple vinder sag om ”iPad” varemærke

Apple har for nyligt vundet en sag ved EU-domstolen vedrørende rettighederne til mærket iPad.

Apples kinesiske konkurrent Xiaomi - der ligeledes er specialiseret i elektronik og mobiltelefoni - forsøgte i 2014 at få ”Mi Pad” registreret som EU-varemærke. Ansøgningen blev imidlertid afslået, idet EUIPO vurderede, at mærket mindede for meget om Apples registrerede og meget velkendte varemærke ”iPad”. Både Xiaomi’s Mi Pad og Apple’s iPad benyttes for tabletcomputere.

Xiaomi indbragte sagen for EU-domstolen, som imidlertid stadfæstede afgørelsen.

Domstolen lagde vægt på, at der var en høj grad af forvekslelighed mellem mærkerne. Ordet iPad indgår således i sin helhed i navnet Mi Pad, og den eneste forskel mellem ordene er, at der fremgår et ’m’ foran i’et i Mi Pad.

Derudover vurderede Domstolen, at både den engelsktalende og ikke-engelsktalende del af forbrugerne nemt kunne få den opfattelse, at ordet ”mi” skulle udtales som det engelske ord ”my”, hvorefter der reelt ville blive tale om ordet ”My Pad”, der i udtalen må siges at lægge sig tæt opad ”iPad”.

Selvom ordene således adskilte sig fra hinanden rent visuelt, konkluderede Domstolen derfor, at forskellen i ordenes udseende ikke var tilstrækkeligt til at Mi Pad faldt uden for beskyttelsesomfanget for iPad-varemærket, da forskellen ikke kunne overskygge den store grad af ligheden i ordlyden.

Har du yderligere spørgsmål til sagen eller generelt i forhold til patent og varemærkebeskyttelse, så kontakt os gerne.

TILMELD NYHEDER

Anders Skov

Advokat, Partner
M: 28906171
T: 38412994
E: as@otello.dk

Kontakt os
Ide til opfindelse
Ansøg om patent
Nyt design
Bestil designregistrering
Navn og logo
Beskyt dit varemærke
Få hjælp
Kontakt vores specialister

rettigheder.dk | 70 22 88 68 | mail@rettigheder.dk