Kontakt
Menu
  • Patenter
    • Dansk patent
    • Europæisk patent
    • Enhedspatent
    • Internationalt patent
    • PCT-Systemet
    • Patentansøgningen
    • Nyhed og adskillelse
    • Patent Pending
    • Patent på software
    • Krænkelse af patent
    • Rettighedstyperne
    • Patentdatabaser
    • Brugsmodeller
    • Prisoversigt
  • Varemærker
    • Dansk Varemærke
    • EU Varemærke
    • Internationalt
      • Kinesisk Varemærke
        • Udfordringer i Kina
      • Norsk Varemærke
      • UK Varemærke
      • US Varemærke
    • Firmanavne
    • Logoer
    • Produktnavne
    • Domænenavne
    • Søg i databaser
    • Mærketyper
    • Vareklasser
    • Vejen til registrering
      • Krav om særpræg
      • Prioritet
    • Når mærket er registreret
      • Brugspligt
      • Overvågning
      • Fornyelse
      • Ændringer af mærket
      • Overdragelse
      • Licensaftaler
    • Krænkelser
      • Indsigelse
      • Ophævelse
  • Design
    • EU Design
    • Internationalt design
    • Bestil designbeskyttelse
    • Ikke-registreret design
    • Krav til nyhed
    • Kopiprodukter
    • Forbud og erstatning
  • Bestil
  • Om os
    • Kontakt os
    • Book møde
    • Privatlivspolitik
    • Handelsbetingelser
    • Cookies

Bestilling

Du har ingen bestillinger.

Krav om særpræg

For at få registreret sit varemærke, er det en betingelse at varemærket har fornødent særpræg. I kravet ligger, at varemærket skal være egnet til at adskille et produkt fra andre produkter inden for samme vareklasse.

Som eksempler på varemærker, der ikke har kunnet registreres på grund af manglende adskillelsesevne, kan nævnes : ”SPROG & LEG”, ”CO2 BALANCE” og ”ERHVERVSKOMPAGNIET”.

Endvidere følger af kravet om særpræg, at et varemærke ikke må være beskrivende for de produkter, hvorunder varemærket påtænkes anvendt. Et mærke anses for beskrivende, når mærket udelukkende består af ord eller figurer, der kan beskrive en egenskab ved de varer eller tjenesteydelser, som mærket søges registreret for.

Som eksempler på varemærker, som ikke har kunnet registreres, som følger af at de var beskrivende, kan nævnes: ”MASSIVELEMENTER”, ”RIGTIG FLØDESKUM”, ”LET AT PASSE” og ”REN TAND”.

Kravet om særpræg skal sikre, at det varemærke, som søges beskyttet, rent faktisk vil blive opfattet som et kendetegn hos den relevante kundekreds, således at kundekredsen har mulighed for at skelne en virksomheds produkter/ydelser frem for en anden virksomheds. Ligeledes sikres det at enkeltvirksomheder ikke får eneret til almindeligt anvendte ord og betegnelser for de pågældende produkter/ydelser.

Vurderingen af, om et varemærke lever op til kravet om særpræg, kan være vanskelig og er i praksis meget flydende. Kontakt derfor vores specialister og få en vurdering af dit mærkes særpræg.

Sådan kommer du videre
Bestil → DANSK VAREMÆRKE
Bestil → EU VAREMÆRKE

Kontakt vores specialister
Vi er klar med råd og vejledning → KONTAKT OS

  • Dansk Varemærke
  • EU Varemærke
  • Internationalt
  • Firmanavne
  • Logoer
  • Produktnavne
  • Domænenavne
  • Søg i databaser
  • Mærketyper
  • Vareklasser
  • Vejen til registrering
    • Krav om særpræg
    • Prioritet
  • Når mærket er registreret
  • Krænkelser
BESTIL ONLINE
DANSK VAREMÆRKE EU VAREMÆRKE UK VAREMÆRKE

SEND BESKED

Ide til opfindelse
Ansøg om patent
Nyt design
Bestil designregistrering
Navn og logo
Beskyt dit varemærke
Få hjælp
Kontakt vores specialister

rettigheder.dk | 70 22 88 68 | mail@rettigheder.dk