Produktnavne og navne på produktserier er ofte meget stærke varemærker og af stor kommerciel værdi for mange virksomheder.
Når du skal vælge et navn til et produkt, er det vigtigt, at du undgår navne, som er generiske eller beskrivende for dit produkt. Det er således ikke muligt at opnå retlig beskyttelse af forretningskendetegn, der består af helt almindelige betegnelser som beskriver ydelsen, der sælges under kendetegnet.
Produktnavne som Kodak og Kleenex er klassiske eksempler på navne, som ikke har nogen betydning, udover de mærker, som de henviser til. Det er fantasiord med stort særpræg, som er skabt specielt til at sælge disse produkter.
Undersøg om navnet er ledigt
Inden du beslutter dig for et produktnavn, bør du altid undersøge, om navnet er varemærkebeskyttet af en anden virksomhed. Hvis det ønskede navn er registreret som varemærke, er der grund til at være på vagt.
Start med at undersøge, i hvilke vareklasser og geografiske områder det eksisterende varemærke er registreret. Hvis varemærket direkte overlapper med din virksomheds aktiviteter, og der er risiko for forveksling, er det klogt at konsultere vores specialister og måske overveje en navneændring.
Hvis navnet er ledigt, kan du beskytte rettighederne med en varemærkeregistrering i Danmark, EU eller Internationalt. Herved får du en eksklusiv ret, som betyder, at du kan forbyde andre at benytte navnet uden din tilladelse.
Sådan kommer du videre
Bestil → DANSK VAREMÆRKE
Bestil → EU VAREMÆRKE
Kontakt vores specialister
Vi er klar med råd og vejledning → KONTAKT OS