Ny EU-varemærkeforordning træder i kraft d. 1. oktober 2017
Fra og med d. 23. oktober 2016 trådte Europa-Parlamentets og Rådets ændringer af den tidligere EU-varemærkeforordning i kraft, hvilket blandt andet indebar, at den europæiske varemærke- og designmyndighed OHIM (Office of Harmonization in the Internal Market) skiftede navn til EUIPO (European Union Interllectual Property Office). Derudover ændrede det tidligere EF-varemærke navn til EU-varemærke, og det hidtil gældende varemærkegebyrsystem blev ligeledes ændret, da man gik fra at skulle betale et basisgebyr, der dækkede op til tre vareklasser, til nu at skulle betale et gebyr for hver vareklasse.
Den 1. oktober 2017 vil endnu en række ændringer af varemærkeforordningen træde i kraft, og på samme tidspunkt vil den gamle varemærkeforordning blive endeligt ophævet og erstattet af den nye. Formålet er at skabe et mere ensartet varemærkesystem i hele Europa og derigennem opbygge større retssikkerhed.
Formålet med ændringerne
Kort fortalt er EU-varemærkeforordningen blevet til for at regulere et fælles europæisk varemærkesystem. De omtalte ændringer har længe været diskuteret og er en kulmination på en proces, der begyndte helt tilbage i 2008, hvor Europa-Kommissionen foretog en evaluering af det europæiske varemærkesystem. Formålet med ændringerne har været at viderebygge det europæiske varemærkesystem ved at gøre det mere effektivt, tilgængeligt og ensartet overalt og ved at tilpasse det bedre til tidens internetæra. Dette har man forsøgt at gøre ved at foretage justeringer på både det materielle, administrative og processuelle indhold af varemærkebeskyttelsen.
Nedenfor har vi forsøgt at danne et overblik over nogle af de væsentligste ændringer fra 1. oktober 2017, der vil få størst betydning både nationalt og på europæisk plan. Du kan læse eller genlæse vores indlæg om de tidligere ændringer her.
Eksempler på nogle af de væsentligste ændringer
Ikke længere krav om grafisk gengivelse
Det har hidtil været et krav, at ethvert varemærke skulle kunne gengives grafisk, så det var muligt at identificere mærket og fastslå det præcise omfang af mærkets beskyttelse. Kravet har betydet, at det har været vanskeligt at få registreret ikke-grafiske mærker så som lyde, bevægelser, smage og lugte.
Med den nye forordning fjernes kravet om grafisk gengivelse, og det vil i stedet være tilladt at gengive mærket på en hvilken som helst måde, så længe det er muligt for myndighederne at fastslå mærkets præcise omfang og genstand. Visse kriterier skal dog stadig være opfyldt; mærket skal nemlig kunne gengives klart, præcist, selvstændigt, let tilgængeligt, forståeligt, varigt og objektivt.
EUIPO har endnu ikke slået fast, hvilke typer af ikke-grafiske medier og formater, der i overensstemmelse med ændringen vil kunne registreres som varemærke, men dette vil blive klarlagt inden den 1. oktober 2017.
Certificeringsmærker
Fra og med den 1. oktober, vil der udover - det almindelige varemærke - blive introduceret en ny type varemærke, nemlig EU-certificeringsmærket. Denne type varemærke tager sigte på produkters egenskaber, og det angiver, at produkter med mærket opfylder en given standard. Det særlige ved denne type varemærke er, at mærket er beregnet til at blive brugt af flere end varemærkeindehaveren selv. Ejeren af mærket vil være en offentlig institution, en forening eller en virksomhed, og medlemmer af organisationen vil kunne anvende mærket, hvis de lever op til de fastsatte krav og på den måde signalere over for kunderne, at der er tale om en særlig type produkt eller et produkt af en særlig kvalitet.
Det overordnede formål med EU-certificeringsmærket er således at gøre det nemmere for forbrugerne at adskille varer og tjenesteydelser på parametre som fremstillingsmetode, materialevalg, kvalitet mm. Vi kender allerede systemet fra den danske varemærkeret, hvor fællesmærker som ”Dansk Fisk” og ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” anvendes med samme formål.
Gebyret for en elektronisk ansøgning om registrering af et EU-certificeringsmærke er indtil videre fastsat til 1.500 euro.
Afsluttende bemærkninger
Implementeringen af den nye varemærkeforordning har efterhånden være længe undervejs, men med ovenstående ændringer nærmer processen sig en afslutning. Som nævnt er der stadig et par brikker, der skal falde endeligt på plads, men dette forventes at ske i løbet af den næste måneds tid.
Er du i tvivl om, hvilke konsekvenser varemærkeforordningen får for dig, eller har du spørgsmål til varemærker generelt, er du velkommen til at kontakte os. Kontakt vores specialister ► KONTAKT OS