Brand hijacking: Beskyt dit varemærke i Kina!
af Anders Skov, Advokat, Partner
Kopiprodukter en blomstrende industri med en estimeret værdi på USD 1 billion. Omkostningerne er lave, efterspørgslen høj, og de juridiske konsekvenser er stort set ikke-eksisterende set i det store perspektiv.
Kina er langt den største spiller på kopimarkedet – særligt, når det gælder tøj og sko. Alligevel vælger de fleste Kina fra, når de skal registrere deres varemærker – hvilket gør dem til at oplagt offer for kopiering og såkaldt ”brand hijacking”. Flere og flere virksomheder ser deres produkter og brand blive overtaget af kinesere, og virksomhederne står tilbage med en tom sæk af immaterielrettigheder og et brand, der er lige så fladt som en ballon efter en børnefødselsdag. Varemærkeregistreringer i Kina er derfor vigtigere end nogensinde før.
I lande som Kina spiller sproget en stor rolle. I de fleste tilfælde er et produkt langt nemmere at sælge, hvis det har et kinesisk navn – idet de kinesiske købere bedre kan udtale og huske navnet. De virksomheder, som ikke angiver et kinesisk navn for deres produkter, risikerer således at blive offer for kopiering, idet de kinesiske kopister lynhurtigt vil se behovet for et kinesisk-sproget produkt. På den måde er kineserne i stand til at ”hijacke” virksomhedens brand, og lige så stille tvinge originalproduktet ud af markedet ved at sælge produktet til samme pris. Undersøgelser viser, at de er i stand til at presse et udenlandsk produkt ud af markedet inden for et år.
Ovenstående tydeliggør behovet for varemærkebeskyttelse i Kina – også selvom man ikke umiddelbart kan se behovet til at starte med. Hvis du har et godt produkt, skal de kinesiske kopister nok finde dig og kopiere dine produkter, hvilket kan være voldsomt ødelæggende for dit brand.
Overordnet set findes der 4 former for kopiering, som har hver deres påvirkning på originalproduktet.
Den første form er den, hvor køberen godt ved, at han køber et kopiprodukt. Det medfører ikke noget salgstab for originalproducenten, da køberen nok aldrig ville have købt originalproduktet alligevel. Det er dog ødelæggende for værdien af produktet, idet produktet bliver mere tilgængeligt for den gængse forbruger. Hvem gider købe et ægte Rolex, når hver anden mand på gaden går rundt med et falskt?
Den anden form er den, hvor køberen får fat i et lav-kvalitets produkt, som han tror, er ægte. Det medfører for det første et salgstab, idet køberen har vist interesse i at købe originalproduktet, men det medfører også en vis sikkerhedsrisiko, idet produktet ofte vil være af ringe kvalitet. Hvis køberen vidste, at der var tale om et kopiprodukt, ville hans forventninger til sikkerhed og kvalitet være derefter, men idet han tror, der er tale om et ægte produkt, vil han have visse forventninger til produktet. Forventninger, som sjældent vil blive opfyldt.
Den tredje form for kopiering er den, hvor køberen køber et dyrt produkt, som han godt ved, er falsk. Det medfører et salgstab for originalproducenten, da køberen højst sandsynligt ville have købt originalproduktet, såfremt kopien ikke havde været tilgængelig.
Den fjerde, og sidste, form for kopiering er den, hvor køberen har betalt fuld pris for et kopiprodukt, fordi han tror, det er ægte. Dette er udtryk for ”brand hijacking”, idet kopiproduktet langsomt men sikkert vil overtage originalproduktets plads på markedet. Det medfører store salgstab for originalproducenten, som måske endda ender med at skulle lave reklamationssager på varer, som han ikke selv har produceret eller solgt.
De fire former for kopiering er forskellige, men alle meget skadelige – både for originalproducenten og for køberen. De påkræver forskellige strategier for at opnå den fornødne beskyttelse, men viser alle sammen, at en kinesisk varemærkeregistrering er et rigtig godt sted at starte.
Har du spørgsmål til sagen eller om hvordan du kan sikre dig mod kinesiske kopiprodukter så kontakt os.